Metodologia
La present proposta d’investigació és una investigació-acció (I-A) pràctica ja que està enfocada a conèixer una determinada realitat per tal que el docent pugui actuar per millorar-la. Aquesta I-A consta de diferents fases, seguint l’esquema que proposen Kemmis i Mc Taggart (1988):
- Diagnòstic
- Pla d'acció
- Acció i Observació
- Reflexió
Tenint en compte la finalitat de cadascuna de les fases s’ha considerat adequat abordar la investigació no tan sols des d’una perspectiva qualitativa, sinó tambés de d’una perpectiva quantitativa. D’aquesta manera, la utilització d’una metodologia o una altra queda repartida de la següent manera:
Objectiu | Metodologia | |
Diagnòstic | Configurar un marc conceptual que descrigui l’escenari on s’emmarca la investigació (identificar necessitats i prioritats) configurar una primera llista de variable independents | Qualitativa |
Pla acció | Identificar les variables que apareixen i planificar quines accions es poden dur a terme per recollir les dades i analitzar-les | Qualitativa |
Acció i observació | Recollida de dades referents a les variables independents i la variable dependent. | Quantitativa |
Reflexió | Relacionar les variables independents amb la dependent per tal de treure algunes conclusions que hauran de servir per iniciar un altre procés d’I-A | Qualitativa |
Instrments
Per tal de combinar la recollida qualitativa i quantitativa de dades s’ha agafat com a referència el model 3 que presenten Miles, M.B. i Huberman, A. M. (1994). Aquest model proposa:
- · Recollida de dades qualitatives a nivell exploratori.
- · Aplicació d’instruments quantitatius.
- · Treball dels resultats obtinguts a través d’un treball qualitatiu.