Problema d'investigació i justificació


  • Àrea problemàtica
Tal com es recull en la revisió de la literatura el paper que juguen els sentiments en qualsevol tipus de formació és fonamental. A més, en l'ensenyament amb adults s'ha de tenir en compte també tot el background que aquests porten.

En l'esnenyament d'iodiomes a les Escoles Oficials de Catalunya s'ha compençat a implementar la plataforma Moodle com a reforç de les classes presencials. L'ús d'aquesta plataforma és molt desigual entre els professors: alguns la fan servir per penjar exercicis, altres només per penjar-hi enllaços, altres l'integren a les classe, etc.

Aquest ús desigual per part del professorat també es constata en la participació de l'alumnat: alguns alumnes participen activament en totes les activitat i altres no hi entren mai. Això provoca, per la seva banda, que la plataforma no acabi de ser un espai de tota la classe (com l'aula real, per exemple), sinó que només sigui l'espai d'alguns alumnes.

La present proposta d'investigació pretén endinsar-se en aquesta problemàtica que, en primer terme afecta als alumnes, però que al mateix temps afecta a la dinàmica de la classe i al professorat.

  • Identificació i delimitació del problema
La delimitació del problema d'aquesta proposta d'investigació fa  referència tan a la delimitació d'un dels factors que condicionen l'escenari (aspecte emocional) com a l'abast i les conseqüències d'aquest factor.

Pel que fa al primer aspecte, les causes que conformen aquest escenari descrit anteriorment no són úniques ni depenen d'un sol factor. Sens dubte aquí hi intervenen factors com:
  • Infraestructura escolar
  • Polítiques de la direcció del centre sobre el foment de l'ús de les TIC entre el professorat.
  • Coordinació Informàtica del centre.
  • Actituds i experiències del professorat
  • Competència TIC del professorat
  • Competència TIC de l'alumnat
Sabent això, la present proposta d'investigació no vol abarcar tot l'espectre de factors que determinen l'escenari, sinó que es vol centrar en un en concret: l'actitud (sentiments i prejudicis) dels alumnes envers la plataforma Moodle i com això afecta a la seva participació.

L'elecció d'aquest factor en concret és degut a dos reflexions sobre l'àrea problemàtica:
  • Per una banda, existeixen ja molts estudis i infomes que s'han encarregat d'investigar l'efecte dels altres factors sobre aquest escenari i han arribat a conclusions concretes sobre aspectes que s'han de tenir en compte o canviar en el procés d'implementació d'un espai virtual.
  • Per una altra banda, s'ha constatat (per part dels professors del centre) que, per exemple, la competència TIC dels alumnes no és determinant per a la participació d'aquests a l'espai virtual (alguns alumnes amb competència TIC alta no hi participen i altres, amb menys competència TIC fan aportacnions periòdiques).
Referent al segon aspecte (l'abast i les conseqüències d'aquest factor) cal recordar que la majoria dels estudis presentats en la revisió de la literatura d'aquesta proposta es centren principalment en esbrinar quins són els sentiments que aparèixen en un entorn d'aprenenetatge virtual o bé a esbrinar quin efecte tenen aquests sentiments sobre els resultats de l'aprenentatge.

En aquest cas el focus de l'investigació que aquí es proposa recau en el paper que juguen els sentiments i l'autoimatge de l'alumne alhora de participar (o no) en una activitat de formació virtual. És a dir, no es centra tant en el desenvolupament de la formació, sinó en les condicions inicials i internes de l'alumne que propicien una major i menor participació en aquest espai.


  • Valoració del problema (real, rellevant, factible)

L’objecte d’estudi d’aquesta proposta d’investigació neix en el context descrit anteriorment: a mesura que els professors integren en les seves classes activitats en la plataforma virtual Moodle van sorgint nous problemes i noves necessitats. Molts professors constaten la desigual participació de l’alumnat en les activitats virtuals. Per a alguns d’ells aquest fet no representa cap problema, ja que es consideren activitats volutàries externes a la classe. Tot i així, la majoria de professors tenen com a objectiu integrar la plataforma a les activitats de classe i per això és necessaria que tots els alumnes vegin aquest espai com un espai propi.

Des d’aquesta perspectiva és determinant saber quines emocions desperta aquest tipus d’activitats sobre l’alumnat i com afecten aquestes a la seva participació.

El fet que molts professors ja estiguin utilitzant la plataforma des de fa un parell d’anys permet obtenir una valoració inicial de l’implementació de la plataforma Moodle i tenir accés a les propostes formatives del centre.
  • Formulació del problema


·         La participació desigual de l’alumnat de l’EOI Martorell en l’entorn de formació virtual (plataforma Moodle)